de la cuisson

VAN STOOM

Stoomkoken biedt u en uw gezin

gezonde en smakelijke voeding

Met uw stoomkoker van Dejelin beschermt u alle goede eigenschappen van uw voeding:

  • Vitaminen blijven bewaard
  • Minerale zouten en sporenelementen blijven behouden
  • Onverzadigde vetzuren worden niet gedenatureerd

Geniet voortaan van de heerlijke smaak van gezonde en
heilzame voeding.

De stoomkoker van Dejelin,

gezond, volwaardig en gevarieerd koken

Anders dan bij het koken in een stoomoven of snelkookpan, wordt bij het koken op lage temperatuur, de afbraak voorkomen van zogenoemde gezonde vetten: enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren, die essentieel zijn voor ons lichaam.

Aangezien u geen vetstoffen hoeft toe te voegen, is stoomkoken dus veel gezonder.

Perfecte textuur

en weergaloze smaken

Stoomkoken wordt algemeen beschouwd als de meest gezonde manier van koken. Het is de enige manier waarbij het zachte kookproces ervoor zorgt dat de voedingswaarde, vitaminen en mineralen van de etenswaren bewaard blijven zonder dat er een vetstof moet worden toegevoegd.

De warmte van de stoom is mild. Ze verspreidt zich langzaam in de etenswaren, waardoor hun celstructuur ongewijzigd blijft. Zo blijven groenten knapperig, valt vis niet uiteen zoals wanneer deze in water wordt gekookt en blijft wit vlees mals.

De etenswaren behouden ook mooier hun kleur, wat zorgt voor een spektakel van smaken en kleuren voor uw mond en ogen.

Voor blekere etenswaren die normaal bruin worden bij het koken, is het aan te raden deze eerst wat met citroen te besprenkelen.

 
dejelin
Heilzaam
voor het lichaam
Stoomkoken met de stoomkoker van Dejelin geeft u de mogelijkheid om vitamine C en B1 en de minerale zouten van de etenswaren te bewaren.
Vitamine C
Fijngesneden etenswaren Rauw 10 min gekookt in Dejelin-stoomkoker
Broccoli 89 88
Venkel 4,9 4,9
Paprika 161 160

 

Vitamine B1
Fijngesneden etenswaren Rauw 10 min gekookt in Dejelin-stoomkoker
Gezouten varkensvlees 0,73 0,72
Minerale zouten
Broccoli Rauw 10 min gekookt in Dejelin-stoomkoker
Calcium 39 38,3
Magnesium 23,4 22,7
Fosfor 67,7 66,3
Tips
  • Vermijd zo veel mogelijk groenten te schillen voordat u ze kookt. De schil bevat immers veel vitaminen.
  • Leg een vel bakpapier op het mandje (laat de openingen aan de zijkant vrij voor een goede warmtecirculatie) om het verlies van vitaminen te beperken.
  • Giet het water waarin u uw groenten hebt gekookt niet weg. Deze bouillon bevat een schat aan vitaminen en is goed voor de spijsvertering (op voorwaarde dat u biologische groenten gebruikt, uiteraard).

Stoomkoken

een snelle en praktische manier van koken

U wint tijd en rust

Etenswaren zijn sneller gaar (20 minuten voor kip, 3 minuten voor visfilet of een goede steak) en u hoeft ze niet in de gaten te houden. Het is een erg praktische manier om tegelijkertijd verschillende voedingswaren te bereiden en de vitaminen en smaken ervan te behouden.

Erwten8 min
Visfilet15 min
Hele kip70 min
Varkensgebraad35 min
Verschillende ingrediënten tegelijk bereiden voor gevarieerde gerechten

Groenten bovenaan, rijst in het midden en vis onderaan... Bepaalde toestellen zoals de elektrische stoomkoker of de stapelbare bamboemandjes maken het mogelijk alle delen van een volledige maaltijd tegelijkertijd te koken. Aangezien stoom geen geur met zich meedraagt, is er geen gevaar dat de smaken zich gaan vermengen. Bovendien is er minder afwas en werk.

Praktisch en gemakkelijk

Groenten bovenaan, rijst in het midden en vis onderaan... Bepaalde toestellen zoals de elektrische stoomkoker of de stapelbare bamboemandjes maken het mogelijk alle delen van een volledige maaltijd tegelijkertijd te koken. Aangezien stoom geen geur met zich meedraagt, is er geen gevaar dat de smaken zich gaan vermengen. Bovendien is er minder afwas en werk.

Oneindig veel mogelijkheden

U kunt allerlei soorten voedingswaren koken met de stoomkoker :

  • Fruit
  • Groenten
  • Vis (volledig of gefileerd)
  • Vlees
  • Gevogelte
  • Gebak
  • Brood
  • Terrines
  • Pasta

Kortom, laat uw creativiteit de vrije loop !

Tips

Voeg aroma's toe aan de kookvloeistof met kruiden, specerijen, bouillonblokjes of visbouillon, of vervang het kookwater door witte wijn om nog meer smaak aan uw gerechten te geven.